Ambulante handel

Markten

Wekelijkse markt Merelbeke

Elke donderdag van 8 tot 13 uur vindt op het Kerkplein en langs Dijsegem in Merelbeke-Centrum een markt plaats. De openbare markt wordt georganiseerd door het gemeentebestuur Merelbeke-Melle en bestaat grotendeels uit vaste plaatsen (per abonnement), maar ook uit enkele losse plaatsen (risicoplaatsen).

Standplaatsen op de wekelijkse markt kunnen enkel ingenomen worden door:

  • sinds 1 april 2024 volstaat een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat’ zijnde: een actief ondernemingsnummer in de KBO en een NACE-code in de KBO die overeenstemt met de aangeboden producten of diensten

Occasioneel kunnen verenigingen een standplaats tijdens de donderdagmarkt aanvragen voor verkopen voor een goed doel. De gemeente kan alleen een abonnementsplaats toewijzen als er een vacante standplaats is. Vacante standplaatsen worden bekend gemaakt via een bericht aangeplakt aan het gemeentelijke infobord, de website of de lokale pers.

Verkopers op de donderdagmarkt dienen het markreglement te respecteren.

Vaste standplaatsen (per abonnement)

Wie zich kandidaat wenst te stellen voor een vaste standplaats (per abonnement), kan een aanvraag voor een standplaats per abonnement indienen. Standplaatsen worden toegewezen overeenkomstig de bepalingen uit het marktreglement .

Losse standplaatsen

Op de wekelijkse donderdagmarkt zijn steeds een aantal losse plaatsen (risicoplaatsen) ter beschikking voor marktkramers zonder abonnement.  Deze losse plaatsen worden ter plaatse op de marktdag via loting toegewezen door de marktleider. Wie wil deelnemen aan de loting biedt zich uiterlijk om 7.30 uur 's morgens bij de marktleider aan ter hoogte van de ingang van het gemeentehuis (Hundelgemsesteenweg 353).

Om deel te nemen aan de loting moet je beschikken over een geldige inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat’ zijnde: een actief ondernemingsnummer in de KBO en een NACE-code in de KBO die overeenstemt met de aangeboden producten of diensten.

Prijs?

Vaste standplaatsen

  • Vaste standplaatsen (per abonnement) kosten 7,5 euro per strekkende meter voor 6 maanden.
  • Het elektriciteitsverbruik van vaste standplaatsen wordt als volgt aangerekend: 1,5 euro per marktdag voor ‘standaard verbruik’ of 2,5 euro per marktdag voor ‘buiten standaard’ verbruik (voor koelings- en verwarmingstoestellen).

Losse standplaatsen

  • Losse plaatsen kosten 2,5 euro per strekkende meter per marktdag.
  • Elektriciteitsverbruik voor losse plaatsen kost 3,5 euro per marktdag.

 

Wekelijkse markt Melle

De wekelijkse markt in Melle vindt elke vrijdag van 8 tot 12.30 uur op het Dorpsplein. Indien de markt uitzonderlijk verplaatst wordt, gaat deze door op het Gemeenteplein.

 

Jaarmarkt

In Merelbeke vindt telkens op de dinsdag na de 2e zondag van september een jaarmarkt plaats van 8.30 tot 13 uur. De jaarmarkt bevindt zich langs de Hundelgemsesteenweg tussen de rotonde in het centrum en de Dr. O. De Gruyterstraat.

De jaarmarkt in Merelbeke wil de lokale handel en het lokale gemeenschapsleven stimuleren. Het is een jaarlijks gebeuren dat georganiseerd wordt door het lokaal bestuur Merelbeke. Volgende personen kunnen deelnemen aan de jaarmarkt:

  • (Lokale) handelaars, ambachtslui, landbouwers, producenten …
  • Verenigingen en sectoren die de belangen van voorgenoemde professionele groepen verdedigen
  • Verenigingen die verkopen voor een goed doel

Verkopen tijdens de jaarmarkt in Merelbeke zijn niet onderworpen aan de wetgeving inzake ambulante handel. Een geldige inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat’. Er zijn ook geen risicoplaatsen op de jaarmarkt beschikbaar.

De opbouw van de standen gebeurt tussen 7 en 8.30 uur, de afbouw tussen 13 en 14.30 uur. De standhouders moeten hun stand openen tussen 8.30 en 13 uur. Standhouders voorzien zelf in elektriciteit en nemen hun afval uit hun marktactiviteiten zelf mee. Verder dienen standhouders zich te houden aan bepaalde richtlijnen. (zie onderaan deze webpagina: richtlijnen standhouders braderieën).

Voorwaarden?

Wie wil deelnemen aan de jaarmarkt moet zich tijdig inschrijven. Na de aanvraag voor het bekomen van een standplaats op de jaarmarkt en voor zover er voldoende plaats is, ontvangt de aanvrager een betalingsverzoek voor een waarborg van 100 euro. Alleen na tijdige betaling van deze waarborg, voorafgaand aan de jaarmarkt, wordt de inschrijving definitief en wordt een standplaats toegekend. De plaatsen zijn beperkt.

Ingeval van laattijdige betaling kan de standplaats niet worden ingenomen. Risicoplaatsen (losse plaatsen) en betalingen op de dag van de jaarmarkt zelf zijn niet mogelijk. De waarborg wordt terug overgeschreven op het rekeningnummer van de standhouder als die aanwezig is voor de volledige duur van de jaarmarkt.

Professionele verkopers (uitgezonderd de lokale handelaars die voor hun winkel verkopen) moeten een uithangbord ophangen in hun standplaats waarop volgende gegevens vermeld staan:

  • naam en voornaam van de houder 'machtiging als werkgever'
  • firmanaam en/of de benaming van de onderneming
  • gemeente van de maatschappelijke zetel of van de uitbatingszetel
  • ondernemingsnummer

Prijs?

Het lokaal bestuur rekent geen standgeld aan, maar enkel een waarborg van 100 euro die je vooraf overschrijft.

 

Kermissen

Voor het overzicht van de kermiskalender kan je hier terecht.

Abonnementen, vacante plaatsen, kandidaturen en toewijzingen

Er zijn plaatsen voor niet-abonnementhouders maar we werken zoveel mogelijk met abonnementsplaatsen. Een abonnement is 5 jaar geldig en wordt stilzwijgend verlengd. Je kan een abonnement krijgen als je 3 jaar op rij op een abonnementsplaats staat.

Plaatsen voor niet-abonnementhouders worden elk jaar vacant verklaard via een beslissing van het college van burgemeester en schepenen. 

Geïnteresseerde foorkramers kunnen hiervoor een kandidatuur indienen aan de hand van het formulier tot kandidaatstelling voor een standplaats op een openbare kermis. Je kan dit formulier onderaan deze webpagina downloaden. Ook als er een standplaats vrijkomt op een abonnementsplaats wordt de plaats vacant verklaard en kan je via hetzelfde formulier een kandidatuur indienen. Van alle kandidaturen wordt een proces-verbaal opgemaakt. Het college van burgemeester en schepenen gaat de voorwaarden na, kiest de meest geschikte kandidaat en wijst de plaatsen toe.

Verkoop attracties en overname abonnementen

Een kermiskramer moet zijn abonnement samen met de attractie overdragen, als hij zijn attractie verkoopt of overlaat. De koper/overnemer krijgt dus automatisch ook het abonnement met het recht op de standplaats, op voorwaarde dat hij op dezelfde standplaats ook dezelfde attractie uitbaat. Als de kermiskramer enkel de attractie verkoopt, komt de standplaats terug toe aan de gemeente, die een nieuwe toewijzigingsprocedure kan starten.

Gebruik het formulier overdracht standplaats(en) kermis voor het verkopen/kopen en overlaten/overnemen van attracties en abonnementen. Je kan het formulier onderaan deze pagina downloaden.

Attesten en documenten

Kermisuitbaters met of zonder abonnement die een standplaats willen innemen, moeten steeds voorafgaand aan de kermis volgende documenten voorleggen:

  • machtiging kermisactiviteiten (als werkgever of als aangestelde verantwoordelijke) of machtiging ambulante activiteiten (als werkgever of aangestelde A of B) – voor kermisgastronomie zonder bediening aan tafel → sinds 1 april 2024 volstaat een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat’ zijnde: een actief ondernemingsnummer in de KBO en een NACE-code in de KBO die overeenstemt met de aangeboden producten of diensten
  • verzekeringsattesten van burgerlijke aansprakelijkheid, brandrisico en burenverhaal
  • keuringsattesten afgeleverd door een erkend organisme voor wat betreft de elektrische en evt. gasinstallaties
  • keuringsattesten voor de brandblusapparaten
  • rapport risicoanalyse voor kermisattracties met voortbeweging van personen, aangedreven door een niet-menselijke energiebron (type A en B)

Tot slot blijft ook steeds het KB van 18 maart 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen van toepassing. Bovendien is het zo dat een kermisattractie type A en B pas toegankelijk mag zijn voor het publiek na het leveren van het bewijs dat een grondige opstellingsinspectie van het toestel werd uitgevoerd door jezelf als kermisuitbater (type B) of het bevoegde organisme (type A).

Standgelden en waarborg

De berekening van het standgeld is gebaseerd op het retributiereglement dd. 22/03/2016. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de kermissen in de deelgemeenten en deze in Merelbeke-centrum.

In Merelbeke wordt verder ook gewerkt met een waarborg van 250 euro, die voor de aanvang van de eerste kermis voor de betrokken kermiskramer op rekening van het gemeentebestuur moet worden gestort. De waarborg blijft geldig voor alle standplaatsen die de betrokken kermisuitbater gedurende dat jaar zal innemen op het grondgebied Merelbeke. Als aan alle voorwaarden is voldaan, wordt de borg teruggestort na de laatste kermis van dat jaar voor de betrokken kermisuitbater.

 

Carnavalstoet

Drie weken vóór Pasen wordt in Merelbeke carnaval gevierd, met allerlei activiteiten georganiseerd door de carnavalsverenigingen. Op deze pagina gaat het enkel over de standplaatsen voor drank- en eetkramen langs het traject van de carnavalstoet. Zowel professionele verkopers als verenigingen kunnen een standplaats innemen. Hiervoor is geen standgeld verschuldigd. Vanuit de gemeente kan geen elektriciteit en water voorzien worden.

Wie?

Professionele verkopers hoeven niet te beschikken over een machtiging ambulante activiteiten (‘leurkaart’), maar moeten tijdens het uitoefenen van hun ambulante activiteiten tijdens de carnavalstoet wel de identificatieplicht via een uithangbord naleven. Dit bord dient volgende gegevens te vermelden:

  • naam en voornaam van de werkgever die de activiteit als natuurlijke persoon voor eigen rekening uitoefent of naam en voornaam van de persoon die het dagelijkse bestuur van het bedrijf op zich neemt;
  • firmanaam en/of de benaming van de onderneming;
  • gemeente waar de maatschappelijke zetel of het hoofdkantoor van het bedrijf gevestigd is; als het bedrijf geen zetel heeft in België moet ook het land vermeld worden;
  • ondernemingsnummer (inschrijvingsnummer bij de Kruispuntbank van Ondernemingen)

Een standplaats kan aangevraagd worden met het aanvraagformulier voor een 
standplaats tijdens de carnavalstoet. Je kan ook het formulier onderaan deze pagina downloaden. Na het indienen van de aanvraag zal ons gemeentebestuur de plaatsen toewijzen en je op de hoogte brengen over de toegewezen standplaats.

Naar top