Inhoud
Bevind je je in een noodsituatie door een zware tegenslag zoals een ongeval, een uithuiszetting, een woningbrand, ... dan kan je dringende steun krijgen. Je kan enkel dringende steun krijgen voor zaken die een onmiddellijke behandeling vragen, bijvoorbeeld wanneer je geen geld meer hebt om eten te kopen. Dringende steun is beperkt in tijd.
Voorwaarden
Je hebt de steun hoogdringend nodig.
Jouw financiële middelen zijn uitgeput.
Bewijsstukken
Bij het eerste contact met het OCMW breng je best volgende zaken mee:
Identiteitsdocumenten
Bankkaart
Bewijs van een éénmalig of dringend tekort vb. rekeninguittreksels, factuur, ...
Rekeninguittreksels laatste drie maanden
Huurcontract of bewijs van de hypothecaire lening
Procedure
Als je reeds een actief dossier hebt bij OCMW Merelbeke-Melle, kan de aanvraag voor een tussenkomst gebeuren via de reeds aangestelde maatschappelijk werker. De maatschappelijk werker zal de nodige documenten opvragen en nagaan of je in aanmerking komt.
Heb je nog geen actief dossier of is het actief dossier langer dan 3 maanden afgesloten, dan kan de aanvraag gebeuren via het intaketeam.
Een maatschappelijk werker zal je ontvangen en samen met jou je situatie bekijken.
De maatschappelijk werker zal samen met jou de meegebrachte documenten overlopen. Indien je nog geen documenten hebt meegebracht, zal de maatschappelijk werker je hiermee helpen.
De maatschappelijk werker zal bekijken welke dienstverlening van het OCMW voor jou het meest passend is.
Financiële voordelen
Het bedrag is afhankelijk van je vraag en van je financiële en sociale situatie.