Waarom heft de gemeente deze belasting?
De gemeente streeft naar een gezond financieel evenwicht tussen ontvangsten en uitgaven. Om dat te realiseren, kiest het gemeentebestuur voor eigen belastingen die afgestemd zijn op de lokale situatie en het gemeentelijk beleid.
Bedrijven, zowel zelfstandigen als vennootschappen, maken dagelijks gebruik van de gemeentelijke infrastructuur en dienstverlening. Het is dan ook eerlijk dat zij mee bijdragen aan de kosten daarvan.
Deze belasting is helder en transparant opgebouwd rond één eenvoudig criterium: de oppervlakte van de vestiging(en). Dankzij een gedifferentieerde tariefstructuur wordt de belastingdruk op een evenwichtige manier verdeeld, in verhouding tot de draagkracht en het type bedrijf.
Wie moet deze belasting betalen?
Alle zelfstandigen en vennootschappen die op 1 januari van het aanslagjaar een vestiging hebben op het grondgebied van de gemeente.Dus heb of had je in het aanslagjaar een actief ondernemingsnummer, dan betaal je voor het hele jaar.
Enkel als de vestiging vóór 1 januari definitief is stopgezet, volgens de Kruispuntbank van Ondernemingen of door sluiting van de vereffening, hoef je geen algemene belasting op bedrijven te betalen.
Wat wordt bedoeld met een vestiging?
Een vestiging is elk (gedeelte van een) gebouw of terrein dat gebruikt wordt voor beroeps- of bedrijfsdoeleinden. Ook maatschappelijke of administratieve zetels worden beschouwd als vestiging.
Hoe wordt de belasting berekend?
De belasting wordt berekend op basis van de totale oppervlakte (m²) van de vestiging. Voor de meeste bedrijven gaat het om de gebouwde oppervlakte.
Voor agrarische en openluchtrecreatieve bedrijven gaat het ook om ongebouwde oppervlakten die als productiemiddel of voor recreatief gebruik worden aangewend.
Hoe weet de gemeente welke oppervlakte belast wordt?
De gegevens worden overgenomen uit het belastingregister van de Algemene Provinciebelasting Oost-Vlaanderen.
Hoeveel bedraagt de belasting?
De basisbelasting bedraagt 100 euro per vestiging, ongeacht de oppervlakte of het soort bedrijf.
| Bedrijf | Oppervlakte | Tarief |
| Andere bedrijven | Gebouwde oppervlakte onder of gelijk aan 500 m² | €100 |
| Andere bedrijven | Gebouwde oppervlakte boven 500 m² t.e.m. 1000 m | €100 + €1,30/m² |
| Andere bedrijven | Gebouwde oppervlakte boven 1000 m² t.e.m. 2000 m² | €750 + €0,70/m² |
| Andere bedrijven | Gebouwde oppervlakte boven 2000 m² | €1450 + €0,40/m² |
| Openluchtrecreatieve bedrijven | ongebouwde oppervlakten boven 10.000 m² | €0,021/m² |
| Agrarische bedrijven | Landbouwoppervlakte boven 20 ha | €7,50 /ha |
| Agrarische bedrijven | Tuinbouwoppervlakte in openlucht boven 5 ha | €37,50/ha |
| Agrarische bedrijven | Tuinbouwoppervlakte in serres boven 3000m² | €0,075/m² |
Een fractie van één m² wordt als een eenheid beschouwd. Voor landbouwoppervlakte en/of tuinbouwoppervlakte in open lucht wordt een fractie van één hectare als een eenheid beschouwd.
Zijn er vrijstellingen voorzien?
Ja, voor:
- Zelfstandige onthaalmoeders om het privé-initiatief voor kinderopvang te stimuleren en de gemeentelijke lasten te verlichten.
- Rechtspersonen vermeld in art. 180, 181 en 182 WIB 1992 zoals instellingen van openbaar nut, feitelijke verenigingen en vzw’s zonder winstoogmerk. Deze hebben doorgaans een lagere financiële draagkracht en nemen vaak gemeentelijke taken over, wat een besparing kan betekenen voor de gemeente.
Hoe en wanneer moet ik betalen?
In september of oktober ontvang je het aanslagbiljet van het gemeentebestuur.
- Betalingstermijn: 2 maanden na verzending.
- Betalen kan via overschrijving met gestructureerde mededeling of via de betaalcode op het aanslagbiljet.
Wat als ik niet akkoord ben met mijn aanslagbiljet?
Je kan een bezwaarschrift indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen:
- Schriftelijk of via e-mail (adres staat op het aanslagbiljet).
- Binnen 3 maanden na de derde werkdag na verzending van het aanslagbiljet.
- Het bezwaarschrift moet naam, adres/zetel, hoedanigheid en een duidelijke motivatie bevatten.
- Vermeld uitdrukkelijk als je gehoord wil worden.
Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Dienst Financiën Merelbeke-Melle
Hundelgemsesteenweg 353, 9820 Merelbeke
09 210 32 64
fiscaliteit@merelbeke-melle.be

