Lesaanbod natuur en milieu

Amfibieën rondom ons (derde leerjaar t.e.m. vierde middelbaar)

Schrijf je klas in

In dertig jaar tijd is het Liedermeerspark uitgegroeid tot een heus paradijs voor amfibieën zoals salamanders, padden en bruine kikkers. Hoog tijd dus om deze lieve diertjes te leren kennen!

  • Wat zijn amfibieën? Hoe (over)leven en evolueren ze? We nemen er natuurlijk enkele levende (al dan niet glibberige) dieren bij ter illustratie.
  • Hoe ziet het lichaam van een kikker, pad of salamander er aan de binnenkant uit? Geen zorgen, dat tonen we niet in het echt.

Paddenoverzetacties en poelen met proper water: wat zijn ze en waarvoor dienen ze?

Doelgroep

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste, tweede, derde en vierde middelbaar

Data en duur 

  • max. 30 leerlingen
  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de ochtend
  • 2,5 uur

Amfibieënoverzetactie (derde leerjaar t.e.m. vierde middelbaar)

Schrijf je klas in

Al een halve eeuw vinden er in Vlaanderen paddenoverzetacties plaats om overstekende amfibieën te redden. Maar waarom is dat nodig? En waarom willen ze per se de weg oversteken? We nemen jullie mee op onderzoek!

  • We spreken af in de Liedermeersweg, waar op het einde van de winter een amfibieënscherm opgesteld staat, of aan de overzetactie in de Zink (Munte).
  • Jullie krijgen uitleg over de levenswijze van amfibieën. Wisten jullie dat veel van deze dieren zeldzaam zijn? Jullie komen dan ook meteen te weten hoe paddenoverzetacties in elkaar zitten en waarom ze nodig zijn.
  • Jullie mogen uiteraard ook de emmers met o.a. padden en salamanders leegmaken. En kijk eens goed: er zijn verschillende soorten, zien jullie de verschillen?
  • In het park gaan we op zoek naar enkele amfibieën en laten we onze gevonden exemplaren vrij.
  • We eindigen aan het natuureducatief centrum waar indien nog tijd een presentatie, foto’s en filmpjes kunne  getoond worden.

Er bestaat een les Amfibieën rondom ons indien men de overzetactie zelf niet wil bezoeken of omdat de trek niet plaats vindt op dat moment. 

Doelgroep

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste, tweede, derde en vierde middelbaar

Duur en data

  • max. 30 leerlingen
  • tijdens de maanden maart en april
  • enkel in de ochtend
  • 2,5 uur

Bloemen en hun bezoekers (eerste leerjaar t.e.m. vierde leerjaar)

Schrijf je klas in

De bloemetjes en de bijtjes (en andere insecten natuurlijk) in actie!

  • Wat zijn de vijf grote bloemenfamilies?
  • Waarom hebben honingbijen bloemen nodig om te (over)leven?
  • Ontdekkingstocht: we gaan in groepjes op zoek naar bloemen van elke familie en observeren de insecten die er rondvliegen.
  • Insecten zorgen voor de bestuiving en bevruchting van bloemen. Maar hoe doen ze dat juist? En wat gebeurt er daarna?
  • Hoe ziet een bijenhotel eruit en waarvoor dient het?
  • Hoe lok je zelf meer bijen naar je tuin?

Doelgroep

  • eerste, tweede, derde en vierde leerjaar

Data en duur

  • tijdens de maanden april, mei en juni
  • enkel in de voormiddag
  • 2,5 uur

Bodemleven (derde leerjaar t.e.m. eerste middelbaar)

Schrijf je klas in

We gaan op zoek naar bodemdiertjes en nemen hen even onder de loep: wat doen die beestjes in onze compostbak?

  • We verzamelen bodemdiertjes op verschillende plaatsen rond het natuureducatief centrum of in het bos. Het wordt een heuse zoektocht, want waar verstoppen die kleine rakkers zich?
  • In groepjes bestuderen we onze vondst: welke diertjes hebben we allemaal ontdekt? Wat doen ze, waar(van) en hoe leven ze?
  • Wat is een compostbak en welke beestjes wonen erin? En misschien nog belangrijker: wat doen ze daar?
  • Hoe en waarom composteer je thuis groenten-, fruit-, en tuinafval?
  • Wat zijn de verschillende manieren van composteren?

Doelgroep

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste middelbaar

Data en duur 

  • tijdens de maanden mei en juni
  • tijdens de maanden september, oktober en november
  • enkel in de ochtend
  • 2,5 uur

Bomen herkennen (vijfde leerjaar t.e.m. vierde middelbaar)

Schrijf je klas in

Is dit nu een esdoorn, of toch een eik? Oei, het is blijkbaar een beuk.

  • Met educatief materiaal en bomenfiches leren we bomen en hun vruchten te onderscheiden. Jullie komen eindelijk te weten welke bomen er in jullie straat staan!
  • In het Liedermeerspark staan veel inheemse boomsoorten. Tijd voor een ontdekkingstocht! Welke verschillende boomsoorten vinden jullie?    (kan ook in een ander bos)

Doelgroep

  • vijfde en zesde leerjaar
  • eerste, tweede, derde en vierde middelbaar

Duur en data

  • tijdens de maanden april, mei en juni
  • tijdens de maanden september, oktober en november.
  • enkel in de voormiddag
  • 2,5 uur

Dierenwelzijn (derde leerjaar t.e.m. tweede middelbaar)

Schrijf je klas in

Dierenwelzijn is een thema dat steeds meer aandacht krijgt. En dat is heel belangrijk: dieren kunnen ook pijn lijden en gevoelens ervaren.

  • Sommige huisdieren worden niet altijd correct verzorgd of hebben nood aan een betere huisvesting en/of leefomgeving. We leren wat de basisbehoeften zijn voor gelukkige en gezonde huisdieren en hoe we daarmee rekening kunnen houden.
  • Wist je dat onze gemeente een voorbeeld is voor dierenwelzijn in heel Vlaanderen, met de grootste dierenkliniek van de BENELUX én met een opvangcentrum (VOC) voor wilde dieren? Het VOC vangt heel veel dieren op die in moeilijkheden verkeren. Ook o.a. tamme huisdieren. Jullie komen te weten hoe het VOC soms ook deze dieren helpt om te genezen of aan te sterken of door te zorgen voor een geschikte opvang.

Doelgroep

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste en tweede middelbaar

Duur en data

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de ochtend
  • 2,5 uur

Doe-wandeling (derde leerjaar t.e.m. tweede middelbaar)

Schrijf je klas in

Tijdens deze veelgevraagde, actieve les wandelen we samen door het Liedermeerspark! We ontdekken daarbij waarom het zo belangrijk is om respect te hebben voor de natuur.

  • Op het natuurleerpad voeren we opdrachten uit rond bomen, planten, vruchten, diertjes ... Zo leren we spelenderwijs oog te hebben voor de kleinere dingen in de natuur.
  • We observeren ook wie en wat er allemaal leeft in het Liedermeerspark en welke sporen ze achterlaten.

Doelgroep 

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste en tweede middelbaar

Data en duur

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de ochtend
  • 2,5 uur

Een jaar in de vogelwereld (derde leerjaar t.e.m. tweede middelbaar)

Schrijf je klas in

De vogelwereld is enorm boeiend: er zijn immers veel verschillende vogelsoorten en in ieder seizoen valt er wel iets wonderlijks te beleven.

  • Jullie krijgen een mooie film en foto's te zien over de vogelwereld.
  • Daarna gaan we wandelen en steken we heel wat op uit het leven van onze gevleugelde vrienden.
  • Na de wandeling ontdekken we nog meer vogelnieuwtjes!

Doelgroep

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste en tweede middelbaar

Duur en data  

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de voormiddag
  • 2,5 uur

Fauna en flora in een park of bos (derde leerjaar t.e.m. zesde middelbaar)

Schrijf je klas in

Tijdens een wandeling bezichtigen we de fauna en flora in het Liedermeerspark of in een bos en overlopen we de kenmerken en de samenhang van het bos als biotoop. Weten jullie trouwens wat het verschil is tussen een park en een bos?

De gids laat jullie de schoonheid van de natuur ontdekken en we gaan na wat het bos betekent voor ons als mens.

De wandeling kan in een bos naar keuze.

Doelgroep

  • Derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde middelbaar

Duur en data

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de ochtend
  • 2,5 uur

Herfst in de klas (eerste leerjaar t.e.m. zesde leerjaar)

Schrijf je klas in

Natuurlijk gaat deze presentatie over de pracht van de bomen die hun mooiste kleedje aangetrokken hebben en de mooie paddenstoelen en vruchten in dit seizoen. We bespreken alle aanpassingen bij alle diergroepen  in functie van het overleven van de komende winter. Alle dierklasses worden besproken aan de hand van prachtige foto's.

Doelgroep

  • eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar.

Duur en data 

  • tijdens de herfst van 21 september tot en met 20 december
  • enkel in voormiddag
  • 2 uur

Het bos in de 4 seizoenen (derde kleuter t.e.m. tweede leerjaar)

Schrijf je klas in

In elk seizoen oogt het bos anders en zijn er meer of minder dieren en planten te zien in onze natuur.

  • Tijdens een wandeling bespreken we de typische kenmerken van het park, bos en de natuurverschijnselen in het lopende seizoen.
  • Jullie krijgen optioneel of bij slechter weer ook een film te zien over het Liedermeerspark in de vier seizoenen.

De gids probeert jullie oog voor detail mee te geven, net als respect voor de kleine, wonderlijke dingen in de natuur.

Doelgroep

  • derde kleuter
  • eerste en tweede leerjaar

Duur en data

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de ochtend
  • 2,5 uur

Het is al ei wat de klok slaat (eerste leerjaar t.e.m. vierde leerjaar)

Schrijf je klas in

Veel dieren leggen eieren. Wie zijn ze? Hoe zien de verschillende eieren eruit? Hoe ontwikkelen ze zich? Wie broedt ze uit? En wie draagt zorg voor het broedsel? Zoveel vragen!

  • We bekijken filmpjes, foto’s en heel wat educatief materiaal uit de natuur om deze dieren beter te leren kennen.
  • Tijdens een wandeling in het natuurpark zoeken we zelf eieren of nesten tussen de planten en struiken.

Doelgroep

  • eerste, tweede, derde en vierde leerjaar

Duur en data

  • tijdens de maanden april, mei en juni
  • enkel in de ochtend
  • 2,5 uur

Klimaatwandeling (derde leerjaar t.e.m. vierde middelbaar)

Schrijf je klas in

Tijdens deze les in het natuurcentrum en tijdens de  wandeling door het Liedermeerspark leren de kinderen waarom het belangrijk is om duurzaam om te springen met ons klimaat.  Als er teveel temperatuurstijging optreedt, zijn er heel wat mogelijke gevolgen voor de mensheid. Er verdwijnen ook diersoorten die afhankelijk zijn van bepaalde, meestal redelijk ingesloten, biotopen. We bespreken de schade die er al is en wat we kunnen verwachten in de toekomst als we  de wereldbol te veel blijven overbelasten. We gaan dieper in op allerlei  waterproblematieken aan de hand van de diverse waterpartijen en de aanwezige fauna en flora. 

Doelgroep

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste, tweede, derde en vierde middelbaar

Duur en data

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in voormiddag
  • 2,5 uur

Konijnenwandeling (tweede kleuterklas t.e.m. eerste leerjaar)

Schrijf je klas in

Deze wandeling is een ideale manier om jonge kinderen te laten kennismaken met de natuur, en in het bijzonder de levenswijze van konijnen.

  • In het natuureducatief centrum (NEC) bespreken we de gedragingen en de kenmerken van het konijn.
  • Daarna gaan we op pad en proberen we een wild konijn op te sporen en te observeren. Uiteraard hebben we ook oog voor andere leuke bezienswaardigheden in het natuurrijke Liedermeerspark.
  • Meestal tonen we ook minstens één wild of tam konijn dat werd opgevangen in het Opvangcentrum voor vogels en wilde dieren (VOC). En wie weet mogen jullie zelf een wild konijn lossen!

Doelgroep

  • tweede en derde kleuterklas
  • eerste leerjaar

Duur en data

  • tijdens de maanden april, mei en juni
  • tijdens de maanden september en oktober
  • 2,5 uur

Kriebelbeestjes (derde kleuterklas t.e.m. tweede leerjaar)

Schrijf je klas in

We verzamelen bodemdiertjes rondom het natuureducatief centrum: onder de resten van schors, tussen takken, in het gras … Er staan ook een paar compostbakken achter het natuureducatief centrum waarin we deze beestjes aan het werk kunnen zien.

  • Wat is het nut van een compostbak en hoe gebruik je zo’n bak?
  • Wisten jullie dat jullie thuis jullie groenten-, fruit-, en tuinafval kunnen composteren? Er leeft een jungle aan diertjes in compost! Zijn jullie ook benieuwd welke diertjes dat juist zijn? En wat doen ze daar eigenlijk?

Doelgroep

  • derde kleuterklas
  • eerste en tweede leerjaar

Data en duur

  • tijdens de maanden mei en juni
  • tijdens de maanden september, oktober en november
  • enkel in voormiddag
  • 2 uur

Lichthinder bij mens en dier (vijfde leerjaar t.e.m. zesde middelbaar)

Schrijf je klas in

Mensen zijn door de jaren heen alsmaar actiever geworden ‘s nachts. We maken immers gebruik van kunstlicht in onze huizen, tuinen, op onze gebouwen en vooral op onze wegen. Maar is dat wel altijd goed, dat kunstlicht?

  • We bespreken een groot deel van de tijd de verschillende dierenfamilies die ’s nachts actief zijn. Ondervinden nachtdieren voor- of veeleer nadelen van kunstlicht?
  • Vaak is verlichting met kunstlicht niet noodzakelijk voor de zichtbaarheid, veiligheid of esthetiek. Vanaf wanneer spreken we van lichtvervuiling?
  • Kunstlicht kan ook een vals gevoel van veiligheid met zich meebrengen. We nemen dit onder de loep aan de hand van enkele voorbeelden.
  • Ook lichthinder bestaat: de verlichting van bedrijven, sportterreinen, serres en monumenten kan bijvoorbeeld als storend worden ervaren.

Doelgroep 

  • vijfde en zesde  leerjaar
  • eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde middelbaar

Duur en data

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de voormiddag
  • 2,5 uur

Maak kennis met het recyclagepark (tweede kleuterklas t.e.m. zesde middelbaar)

Schrijf je klas in

Tijdens deze rondleiding krijgen jullie uitleg over de werking van het recyclagepark en bezichtigen jullie de verschillende containers en de KGA-stand. En we stellen ons héél veel vragen:

  • Waarom is het belangrijk om afval te sorteren?
  • Met welke afvalstoffen kun je terecht op het recyclagepark?
  • Waar deponeer je welk soort afval?
  • Waar gaat het afval naartoe en hoe wordt het verwerkt?

Op al deze vragen geeft de gids een antwoord. Jullie mogen elk één klein afvalvoorwerp (geen PMD) meebrengen dat jullie tijdens de rondleiding in de juiste container deponeren.

Doelgroep

  • tweede en derde kleuterklas
  • eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde middelbaar

Wat heb je nodig?

De leerlingen mogen elk 1 afvalvoorwerp (geen glas of PMD) meebrengen dat ze tijdens de rondleiding in de juiste container deponeren.

Natuurleerpad (vijfde leerjaar t.e.m. vierde middelbaar)

Schrijf je klas in

Welkom op het Natuurleerpad!

  • In het Liedermeerspark staan op interessante plaatsen 15 paaltjes. Aan de hand van een brochure met een beschreven leerwandelpad krijgen jullie uitleg over de aanwezige natuur.
  • Bij de natuur- en bosgids kunnen jullie terecht met al jullie vragen over de natuur in het Liedermeerspark. 
  • Minder goed weer? Dan kijken we eerst naar de film ‘Natuur als buur’.

Doelgroep

  • vijfde en zesde leerjaar
  • eerste, tweede, derde en vierde middelbaar

Duur en data

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de ochtend
  • 2,5 uur

Natuurquiz (derde leerjaar t.e.m. zesde leerjaar)

Schrijf je klas in

Tijdens deze wandeling houden we een soort natuurquiz bij de pare paaltjes langs de paden in het Liedermeerspark. Ook hier is het de bedoeling dat de kinderen oog krijgen voor details. Hier moeten ze zelf zoeken naar planten en dieren en verklaringen zoeken voor bepaalde zaken die de gids hen vraagt onder de vorm van zoekopdrachten. Ze leren determineren met behulp van determinatiekaarten en -gidsen.

Doelgroep

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar

Duur en data

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de ochtend
  • 2,5 uur

Olijke uilen (eerste leerjaar t.e.m. tweede middelbaar)

Schrijf je klas in

’s Nachts zijn er heel veel dieren actief. De uil is het meest gekende nachtdier, dat tot de verbeelding spreekt met zijn grote ogen.

  • We leren veel bij over de verschillende soorten uilen en hun levenswijze.
  • Uilen kunnen we meestal niet waarnemen tijdens een dagwandeling in de vrije natuur. Gelukkig kunnen we dankzij  het Opvangcentrum voor vogels en wilde dieren (VOC) wel eens een wild exemplaar en educatief materiaal bezichtigen.

Doelgroep

  • eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste en tweede middelbaar

Duur en data

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de voormiddag
  • 2 uur

Onder het kroos (derde leerjaar t.e.m. vierde middelbaar)

Schrijf je klas in

Jullie maken kennis met het leven in het water en we leggen de link met vervuiling.

  • Na een introductie over het waterleven trekken jullie, gewapend met schepnetjes en laarzen, naar de vijver om de waterkwaliteit te bepalen aan de hand van de gevonden diertjes.
  • We bespreken jullie vondsten uitvoerig en aan de hand van determinatietabellen.

Doelgroep 

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste, tweede, derde en vierde middelbaar

Duur en data

  • tijdens de maanden april, mei en juni
  • tijdens de maanden september, oktober en november
  • enkel in voormiddag
  • 2,5 uur

Paddenstoelen spotten (vijfde leerjaar t.e.m. vierde middelbaar)

Schrijf je klas in

Ahh, de herfst … De mooiste tijd van het jaar, dat vraagt om een herfstwandeling! Eindelijk kunnen we weer wandelen door prachtige gekleurde bladeren en zien we plots duizenden soorten paddenstoelen en zwammen tevoorschijn komen uit de grond of uit bomen.

  • Tijdens een boswandeling komen we heel wat te weten over deze geheimzinnige verschijningen. Hoe ouder een bos, hoe meer soorten. En dat zien we aan de honderden soorten in bijvoorbeeld het Gentbos.
  • Een verwerkingstaak zet alle opgedane kennis nog even op een rijtje.
  • Laarzen meenemen bij een bosuitstap in een echt bos

Doelgroep

  • vijfde en zesde leerjaar
  • eerste, tweede, derde en vierde middelbaar

Duur en data 

  • tijdens de maande september, oktober en november
  • enkel in voormiddag
  • 2,5 uur

Slakken (derde leerjaar t.e.m. zesde leerjaar)

Schrijf je klas in

Naaktslakken zie je vooral als het regent. En slakken laten altijd zo’n slijmerig spoor na. Maar waarom? Kom het te weten om deze slakkenvoormiddag!

  • En nu we toch vragen aan het stellen zijn: waarom heeft een naaktslak geen huisje? En zijn er echt zoveel verschillende soorten slakken? We gaan samen op zoek naar het antwoord.
  • We trekken er even op uit en verzamelen zelf enkele naakt- en huisjesslakken.
  • We inspecteren de slakken natuurlijk ook van dichtbij en lossen enkele opdrachtjes op. Slijmerig veel plezier!

Doelgroep 

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar

Data en duur

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in voormiddag
  • 2 uur

Speuren naar sporen (eerste leerjaar t.e.m. zesde leerjaar)

Schrijf je klas in

De dieren in het bos laten zich niet altijd zien. Maar een goede speurder kan aan de sporen zien welke dieren er leven. Vandaag worden we allemaal echte speurders!

  • Welke dieren laten welke sporen na? Na een korte inleiding weet jij elk spoor te herkennen.
  • We bekijken een grote collectie sporenmateriaal in het natuureducatief centrum.

We leren sporen ‘lezen’ tijdens een korte wandeling in het Liedermeerspark of in een bos.

Doelgroep 

  • eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar

Duur en data 

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in voormiddag
  • 2 uur

Speurtocht plant en dier (eerste leerjaar t.e.m. vierde leerjaar)

Schrijf je klas in

Tijdens deze activiteit leren we kleine dieren en details in de natuur te ontdekken en herkennen.

  • Nadat jullie in groepjes verdeeld zijn, kan de speurtocht naar planten en dieren beginnen!
  • Per groepje gaat men met het nodige onderzoeksmateriaal proberen zo goed mogelijk de vragen op te lossen of opdrachten uit te voeren.

Doelgroep

  • eerste, tweede, derde en vierde leerjaar

Duur en data

  • tijdens de maanden mei en juni
  • enkel in voormiddag
  • 2,5 uur

Stekelige egels (derde leerjaar t.e.m. tweede middelbaar)

Schrijf je klas in

Egels zijn klein, stekelig en schattig. Maar hebben jullie al eens een egel van dichtbij gezien? Nee? Dan is vandaag jullie geluksdag!

  • In het Opvangcentrum voor Vogels en Wilde dieren (VOC) in Merelbeke verzorgen ze jaarlijks zo’n 2.000 egels. We vertellen jullie er alles over! En we onderzoeken hoe een egel eruitziet. 
  • Goed opgelet? Dan testen we jullie tekenvaardigheden.
  • Tijd voor een filmpje: hoe leeft een egel in de natuur en wie zijn de grootste vijanden? Het zou je weleens kunnen verbazen … En het belangrijkste: wat kunnen wij doen om egels te helpen overleven?
  • Tijdens een korte wandeling laten we misschien zelfs een genezen egel los in de natuur. Vrijheid!

Doelgroep

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste en tweede middelbaar

Duur en data

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de voormiddag
  • 2 uur

Verbijsterende bijen (eerste leerjaar t.e.m. tweede middelbaar)

Schrijf je klas in

Begin 21ste eeuw hebben zowel honingbijen als wilde bijensoorten het moeilijk om te overleven. Nochtans zijn ze onmisbaar voor de bestuiving van heel wat bloemen en planten, en bijgevolg voor onze voedselproductie.

Al duizenden jaren heeft de mens een samenwerking met deze diertjes. Vandaag komen jullie te weten waarom bijen zo belangrijk zijn, hoe het komt dat bijen wereldwijd verdwijnen en nemen we mogelijke oplossingen onder de loep.

Als school kun je bovendien deelnemen aan het project ‘Verbijsterende bijen’ door een bijenhotel te plaatsen en bloemenzaad met gunstig bij-effect te zaaien op school.

Doelgroep

  • eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste en tweede middelbaar

Duur en data

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in voormiddag
  • 2 uur

Veren, haren en schubben (derde leerjaar t.e.m. zesde leerjaar)

Schrijf je klas in

Alles wat leeft, heeft een min of meer beschermende buitenzijde. Die kan al wat harder of zachter zijn en is functioneel aangepast om beschadigingen te voorkomen in de natuurlijke biotoop van het dier.

  • We gaan na wat de verschillende soorten huidbescherming zijn bij in het wilde levende diersoorten en huisdieren en we vergelijken ze met onze huid.
  • Hoe zijn veren, haren en schubben ontstaan en hoe zit hun structuur eruit?
  • Via het internet en door een aantal opgezette dieren hebben we een vracht aan educatief materiaal.

Doelgroep 

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar

Data en duur 

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in voormiddag
  • 2 uur

Vissen in vijvers en rivieren (derde leerjaar t.e.m. tweede middelbaar)

Schrijf je klas in

Vissen spreken vaak tot de verbeelding van kinderen. Aan de waterkant proberen ze ijverig vissen uit het water te scheppen met een netje. Maar weten jullie eigenlijk welke soorten vissen er in onze wateren zitten?

  • We bespreken een aantal vissoorten en zien er een aantal in levenden lijve in de mooi ingerichte aquaria van het natuureducatief centrum (NEC).
  • We werpen ook een blik op de vorm en de levenswijze van deze dieren. Hoe groot worden ze en wat eten ze? Misschien zien we zelfs een snoek, een roofvis, zijn prooi besluipen en oppeuzelen. Hmmm, heerlijk!

Doelgroep  

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste en tweede middelbaar

Duur en data  

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de ochtend
  • 2 uur

Voedertafels (derde leerjaar t.e.m. tweede middelbaar)

Schrijf je klas in

Vogels observeren in een winterse tuin is leuk en leerzaam. We kunnen veel soorten van dichtbij waarnemen als we ons in groepjes positioneren achter de ruiten van het natuureducatief centrum (NEC). Maar wat kunnen we voor de vogeltjes doen om ze de koude winter door te helpen?

  • In deze les zien we waar welke vogels op de voedertafels van het NEC te zien zijn.
  • We leren ook welk voedsel de verschillende vogels het liefste eten, welke roofdieren er op de loer liggen en welke andere gevolgen er kunnen zijn door voedsel op deze manier aan te bieden.

Doelgroep

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste en tweede middelbaar

Duur en data

  • tijdens de maanden januari, februari en maart
  • enkel in de ochtend
  • 2,5 uur

Vogels observeren (derde leerjaar t.e.m. vierde middelbaar)

Schrijf je klas in

Vogels observeren kun je leren. Er zijn gemakkelijke en moeilijker te observeren soorten. Een groot aantal opgestelde opgezette vogels maken van het natuureducatief centrum een waar vogelmuseum, waar we heel veel  over de soorten en andere onderdelen en sporen kunnen vertellen.

We trekken na een korte theoretische inleiding het park in, uitgerust met een verrekijker en een vogelgids. We leren vogels herkennen en werken met een verrekijker.

Het kan in elk seizoen want vogels observeren in een winters park is ook leuk en leerzaam. We kunnen veel soorten van dichtbij waarnemen, maar hoe helpen we hen de koude winter door?

In deze les nemen de kinderen ook rechtstreeks waar welke vogels er op de voedertafels van het NEC te zien zijn.

Doelgroep

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste, tweede, derde en vierde middelbaar

Duur en data

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de voormiddag
  • 2.5 uur

Vogelsnavels (eerste leerjaar t.e.m. tweede middelbaar)

Schrijf je klas in

We leren bij over de verschillende vogelordes, families en hun manier van voedsel zoeken. Het natuureducatief centrum (NEC) heeft een grote vogelcollectie.

  • We bespreken en tonen meerdere functies en gebruikswijzen van vogelsnavels aan de hand van filmpjes en educatief materiaal.
  • Je krijgt uitleg van een echte vogelkenner. Deze toffe les is een aanrader!

Doelgroep

  • eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar.
  • eerste en tweede middelbaar

Duur en data 

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in voormiddag
  • 2 uur

Vogeltrek (derde leerjaar t.e.m. tweede middelbaar)

Schrijf je klas in

In de winter- en zomermaanden zijn er duidelijke verschillen op te merken tussen de aanwezige vogelsoorten in onze natuur.

  • We leggen het fenomeen ‘vogeltrek’ zo volledig mogelijk uit aan de hand van filmpjes en verschillende vogelsoorten.
  • We bespreken waarom en hoe vogels trekken, de speciale aanpassingen die ze daarvoor hebben, maar ook hun levenswijze, foerageergedrag en hoe ze zich ontwikkelen.
  • Nog even tijd? Dan kijken we nog naar een prachtige film over de vogeltrek en/of observeren we de vogels op de voedertafel of in de nabije natuur.

Doelgroep

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • eerste en tweede middelbaar

Duur en data

  • tijdens de maanden maart, april en mei
  • tijdens de maanden september, oktober en november
  • enkel in de ochtend
  • 2,5 uur

Wonderlijke waterwereld (derde leerjaar t.e.m. zesde leerjaar)

Schrijf je klas in

‘Doe die kraan dicht, je bent water aan het verspillen!’ Zeggen jullie ouders dat ook voortdurend? Wel … ze hebben gelijk.

  • We leren daarom hoe we zorgzaam kunnen omspringen met water. Water is immers een kostbaar element uit de natuur waar we zorg voor moeten dragen.
  • We gaan ook na wat de invloed van vervuild water is op onze omgeving en hoe water gezuiverd wordt.
  • Wisten jullie trouwens dat water niet overal ter wereld zomaar uit de kraan komt?

Doelgroep

  • derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar

Data en duur 

  • tijdens het hele schooljaar
  • enkel in de voormiddag
  • 2 uur
Naar top