De gemeente Merelbeke-Melle bundelt de krachten voor een sterke en klantgerichte dienstverlening. We werken volgens een duidelijk model, opgebouwd rond drie kernlijnen en ondersteund door drie toegankelijke kanalen.
Onze drie kernlijnen
Onze dienstverlening steunt op drie pijlers die elkaar aanvullen:
1. Breed onthaal zonder afspraak
Iedereen kan zonder afspraak terecht voor een eerste hulp of oriëntering. Denk aan snelle vragen, algemene info of hulp bij eenvoudige zaken.
2. Loketwerking op afspraak
Voor concrete vragen die snel afgehandeld kunnen worden – zoals documenten aanvragen –werken we op afspraak. Zo kunnen we vlot en efficiënt helpen.
3. Gespecialiseerde dienstverlening
Complexere situaties die maatwerk of diepgaande expertise vereisen, behandelen we via onze gespecialiseerde diensten.
Ook zonder afspraak blijven we bereikbaar. Zo houden we onze dienstverlening laagdrempelig en flexibel.
Contacteer ons fysiek, digitaal of telefonisch
We zetten in op verschillende kanalen. Zo kun je ons bereiken op de manier die je zelf kiest.
Fysiek: sommige zaken bespreek je het liefst face-to-face. Onze drie vernieuwde locaties zijn vlot bereikbaar, volledig uitgerust en afgestemd op samenwerking en comfort:
- gemeentehuis Merelbeke-Melle
- dienstencentrum Melle
- Welzijnshuis Merelbeke-Melle
De voormalige locaties van het Sociaal Huis (Merelbeke) en OCMW (Melle) zijn verhuisd voor de zomervakantie. Door te centraliseren verbeteren we de toegankelijkheid én efficiëntie van onze diensten.
- Digitaal: via www.merelbeke-melle.be kun je 24/7 terecht voor aanvragen, formulieren, informatie en meer.
- Telefonisch: snel een vraag? Bel naar ons centrale onthaalnummer 09 210 32 11. We helpen je graag verder of verwijzen je correct door.
Je kunt ons bereiken op de manier die je zelf kiest.
Waar kun je terecht?
Gemeentehuis Merelbeke-Melle
- bevolkingsloket: identiteitskaarten, rijbewijzen, reispassen
- loket migratie: opstart nieuw dossier, aanvragen verblijfskaarten
- loket burgerlijke stand: huwelijksaangiften, erkenningen, naamswijzigingen, aanvraag, Belgische nationaliteit
- welzijnsloket: zorgbudget, parkeerkaarten, pensioenaanvragen
- loket sociale dienst: leefloon, financiële hulp, schuldhulp, sociale kruidenier
- Rap op Stap
- externe zitdagen: FOD Sociale Zekerheid, FONS, ILV Wonen, CBJ
Dienstencentrum Melle
- bevolkingsloket: identiteitskaarten, rijbewijzen, reispassen
- loket burgerlijke stand: huwelijksaangiften, erkenningen, naamswijzigingen
- zorgloket: gezinszorg, poetsdienst, andere gezinsnoden
- externe zitdagen: wijk-werken, eerstelijnsbijstand (advocaat), ILV Wonen
Welzijnshuis Merelbeke-Melle
- zorgloket: gezinszorg, poetsdienst, andere gezinsnoden
- loket sociale dienst: leefloon, financiële hulp, schuldhulp, sociale kruidenier
- externe zitdagen: Dyzo (ondersteuning ondernemers), Dimensa (sociale huisvesting)

