Met de start van de nutswerken eind mei is de herinrichting van de dorpskern van Bottelare officieel begonnen. Eerst gebeuren noodzakelijke aanpassingen aan de gas- en elektriciteitsleidingen om daarna werk te maken van de ambitieuze herwaardering van het dorp. Na het bouwverlof volgt het echte transformatiewerk. In die fase hebben we bijzondere aandacht voor de schoolomgeving rond basisschool O.-L.-V.-Visitatie en de heraanleg van de F. Nève de Mévergniesstraat, met nieuwe parkeerplaatsen en een volwaardig voetpad.
Veiligheid aan schoolpoort
De huidige kiss-and-ridezone aan het rondpunt in de Dorpsstraat blijkt te klein voor de drukte tijdens de spits. Daarom komt er een nieuwe, groene zoenzone in de Rid. A. Stas De Richellelaan. Het pleintje aan de schoolpoort wordt zo maximaal autovrij en voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte. Ouders kunnen hun kinderen in alle rust afzetten, zonder de chaos van doorgaand verkeer.

Kindvriendelijke omgeving, met ruimte voor ontmoeting
De zone rond de basisschool wordt volledig heraangelegd met het oog op kindvriendelijkheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. Verhoogde oversteekplaatsen, nieuwe verhardingen en veel groen zorgen voor een rustiger straatbeeld én een aangenamere leefomgeving. Het plan voorziet ook voldoende schaduwrijke plekjes en rustbanken tussen bloemen en bomen. De omgeving nodigt op die manier uit tot ontmoeting en ontspanning.

Koning Albert I-plein
In de nieuwe beleidsverklaring voor de periode 2026-2031 is ook de heraanleg van het Koning Albert I-plein voorzien. De bedoeling is om tot een gedragen plan te komen waarbij De Groote Plaats van weleer opnieuw een centrale ontmoetingsplek wordt. De Sint-Annakerk, de Sint-Annakapel en de vrijheidsboom blijven daarbij de trotse blikvangers. Het ontwerpbureau houdt bij de nieuwe plannen ook rekening met de vraag naar voldoende aandacht voor parkeren. Daarnaast wordt de Rid. A. Stas De Richellelaan tussen de F. Nève de Mévergniesstraat en de school aangepakt. Het lokaal bestuur streeft ernaar om deze fases uit te voeren in de eerste helft van deze beleidsperiode.

Nostalgie in straatbeeld
Bij het binnenrijden van Bottelare verwijzen twee nieuwe tramsporen naar het verleden, terwijl sfeervolle ledverlichting ’s avonds de historische gevels doet opleven. Elk detail in het project zal zorg en respect ademen voor het dorpskarakter, gecombineerd met hedendaags comfort en duurzaamheid. De werken in en rond de schoolomgeving zullen zo’n zeven maanden duren. De toekomst van deze schoolomgeving oogt veiliger, groener en gezelliger.
Verbod op doorgaand zwaar verkeer en sluipverkeer
De ANPR-camera's in de Edelarendries en op de kruispunten Poelstraat - Rid. A. Stas de Richellelaan en Groenstraat - Koningin Astridlaan zijn intussen actief. De camera's houden zowel de snelheid als het verbod op doorgaand zwaar verkeer (> 3,5 ton) in de gaten. De aangepaste verkeerscirculatie en de bijhorende knips in o.a. de Rood Beeldekenstraat, Dorpsstraat en Sint-Annawegel roepen sluipverkeer een halt toe.
Het lokaal bestuur begrijpt dat deze werken hinder kunnen veroorzaken en doet er alles aan om die zo beperkt mogelijk te houden. Heb je vragen over de werken? Mail dan naar infra@merelbeke-melle.be. Je kunt het volledige verloop van de werken volgen via de gemeentelijke website: www.merelbeke-melle.be/masterplan-bottelare.